„Знање је кључ успеха“

Млади, успешни предузетник, Илија Драгишић, председник је Удружења младих привредника Србије (УМПС), које се бави промовисањем и подржавањем развоја предузетништва међу младима. По завршетку студија, са својим колегом основао је фирму „ДИМИС“, која се бави развојем бренда компанија и производа. За сада је, каже, задовољан њеним функционисањем јер броје на стотине компанија који су њихови клијенти. Такође, у протеклих пет година сарађивали су са око 500 домаћих и страних компанија а радили су и дизајн приручника и брошуре за Европску комисију у Бриселу. С обзиром на проблем незапослености у нашој земљи, Илија, причајући о успеху и развоју сопствене каријере, даје савете како започети, напредовати и усавршавати каријеру у свету бизниса уопште.

Опрема, машине, закуп простора, плате, обука, таксе, порези и допроноси које очекује држава…основне су ставке на списку трошкова онога ко реши да започне било какав бизнис. Kоји је Ваш савет, како у Србији доћи до почетног капитала и покренути посао?

Зависи од типа бизниса који се покреће. За услужне бизнисе као у мом случају, креирање и унапређивање брендова, не треба пуно новчаног улагања у опрему. Довољно је обезбедити компјутер који може да покрене софтвер за графику и Ви можете да испоручите производ. Највеће улагање је у знање и вештине као и у контакте ради стварања успешне мреже људи која Вам омогућава да добијете препоруке како бисте могли да одржавате бизнис у животу.

Што се тиче финансија – постоји више начина како доћи до њих. Један су инвестициони фондови попут „StartLabs“-a, „SC Ventures-a“, „ENIF“ фонда и других који раде у Србији и који улажу у стартапове – односно младе компаније. Друга опција су појединци који желе да пласирају свој капитал, трећа су банке. Моје искуство са покретањем нове компаније која је креирала веб и мобилну апликацију за менаџмент грађевинских пројеката је такво да смо ми нашли инвеститора из иностранства. У питању су два акцелератора: један амерички фонд из Сан Франциска и други Лондонски, оба међу првих 10 у свету. До оваквих фондова се лако долази, потребно је да направите профил Ваше будуће компаније на www.fbc.com и www.angel.com и путем ових портала можете да пратите конкурсе фондова. Kада смо направили профиле ми смо на овај начин били позвани на разговор са три фонда. Изабрани смо за два са којима смо обавили Скајп интервју и на тај начин смо били примљени на акцелераторски програм.

Фирма ДИМИСу којој сте сувласник, бави се развојем бренда компанија и производа. Kако бисте Ви дефинисали брeнд?

ДИМИС се бави креирањем и унапређивањем брендова било да су у питању компаније, производи, услуге или пак догађаји који имају потребу да се истакну на тржишту и на другачији и организованији наступ успоставе комуникацију са својом циљном групом. Бренд је психолошка категорија која постоји у свести људи. Тачније, то је осећај који се ствара приликом помисли на неку компанију, производ или услугу. Једноставно, уколико управљате својим брендом и шаљете поруке које су у складу са вредностима Вашег бренда, претпоставка је да ће он имати атрибуте које желите. Још ако ваша циљна група то потврди онда имамо добитну комбинацију.

Зашто је важно развити „добар“ бренд?

Веома је важно имати „добар“ бренд у кога људи имају поверење. Једноставно, уколико сваки пут урадите оно што обећате – постајете „добар“ бренд. Још уколико поред тога „добро изгледате“ –  можете да остварите и вишу цену на тржишту јер ће вас ваша циљна група препознати и ценити као бренд који се држи својих и њихових вредности. У време кризе можда су буџети нешто скромнији, али било да ви улажете у организован процес брендирања или не, неминовно ћете имати бренд. Пред вама је избор да ли желите то да препустите случају или ипак желите да утичете на то како Вас перципирају Ваши потрошачи. „Јак“ бренд који је релевантан за циљну групу значи и да ћете бити преферирани избор у односу на конкуренцију, а сложићете се у време кризе када се итекако мери на шта се троши новац – желите да имате бренд који потрошачи воле.

Многи данас олако улазе у предузетничку авантуру, а статисктике говоре  да се мноштво компанија брзо „гасе“. Шта је битно да предузетник уради пре него што уопште започне бизнис како би предухитрио брзо нестајање са тржишта?

Раније као и сада, податак да 1 од 10 компанија преживи првих 5 година пословања говори о томе да није лако успети и да заиста треба труда и промишљености како бисте наставили пословање. Такође, 1 од 10 компанија преживи других 5 година. Најбитније је да предузетник поседује знање шта је то кључно за његов тип бизниса, као и да разуме и зна које су функције и процеси за његову компанију. Свака компанија мора да има производ или услугу коју нуди тржишту, затим људе који ће обавити битне задатке: управљање финансијама, логистиком, промоцијом, правним аспектом…Битно је и константно унапређивање и истраживање нових начина рада за што боље позиционирање на тржишту. Ставио бих акценат да је знање кључно, а до њега можете лако доћи путем интернета. Скоро свака област којом желите да се бавите, детаљно је описана на блоговима и порталима од стране људи који су се већ сусрели са изазовима у које ви планирате да се упустите као млади предузетник. Након прочитаних чланака охрабрујем их да нешто предузму и да стечено знање примене, јер се на тај начин најбоље учи. Ово говорим из сопственог искуства, јер сам упоредо са студијама дизајна одмах кренуо да радим како бих могао да проверавам теорију у пракси. То ми је много значило за бржи напредак.

УМПС организовало је такмичење „Ринг Србија“ на којем се компаније такмиче у представљању нових идеја – од једанаест, победу је однела компанија „Вис медик”. Kао председник овог Удружења, да ли бисте могли да кажете који су главни критеријуми на основу којих се одлучује победник у оваквој врсти такмичењима?

Удружење је по други пут организовало такмичење „Ринг Србија“. Овај пут у Привредној комори Србије, под покровитељством Министарства омладине и спорта и Града Београда уз подршку компаније Microsoft. Победник такмичења „Ринг Србија“ је ВисМедик компанија која је показала да је њена идеја валидирана на тржишту, јер већ имају кориснике њихове услуге. Такође тим људи који чини ВисМедик су високообразовани стручњаци са дугогодишњим искуством у областима за које су задужени. Један од најважнијих критеријума за успех стартап компаније су људи, односно тим. Уколико имате праве људе и они чине добар тим све је могуће. Други важан критеријум је тржиште, односно да ли постоје купци за ваш производ или услугу. Бизнис модел је трећи критеријум, међутим он може и да се мења и прилагођава у зависности од података са тржишта, односно шта је оно што омогућава најбржи раст.

Податак да је проценат младих који напушта Србију у последњој години порастао на 15% говори нам да Србија и даље нема јасне механизме за задржавање талената. Како, према Вашем мишљењу, мотивисати младе таленте да у Србији, а не у иностранству, наставе своје усавршавање и каријеру?

Нажалост тржиште у Србији није довољно развијено. То значи да конкуренција није довољно велика да би покренула замајац тржишне утакмице. Изузетак су одређени сектори попут ИТ сектора где је конкуренција велика и где су плате скоро на нивоу плата у развијеним економијама. Ту је највидљивије да људи остају јер нема потребе да иду у иностранство ако у својој земљи имају добре услове за лични развој и напредак. Такође, мислим да има доста простора да се уради нешто по питању пореских олакшица за запошљавање младих. Са друге стране, велике компаније и добростојеће средње компаније праве довољно профита те би могле да подигну плате својим запосленима и тиме допринесу да људи остају у Србији.