ТикТок ме свачему научио

Ауторка: Анета Војиновић

Дуго цењене водеће канале комуникације ‘инфлуенсера’, Инстаграм и Јутјуб, крајем 2019. године престигла је нова звезда друштвених мрежа – ТИКТОК! Челници ТикТок-а наводе да у просеку око 800 милиона корисника месечно користи ову мрежу, ca преко билион корисника од оснивања 2016. године. Ране процене предвиђају да ће корисници ТикТок-а престићи кориснике осталих мрежа и постати најбрже растући канал друштвених медија у историји маркетинга.

Према истраживањима агенције ‘Пионири’ у Србији је ТикТок у 2022. години једини забележио раст и то од 5 посто док су остале друштвене мреже углавном наставиле тренд пада или стагнације. Према незваничним подацима, укупно 50 милиона људи себе сматра инфлуенсерима на овој мрежи, а овај ‘тиктокер’ тренд се брзо прошири и у Србији. ТикТок инфлуенсери у Србији све више имају утицај на главне конзументе ТикТок-а – ‘Z’ генерацију. Међутим, колико ТикТок у Србији генерише квалитетан садржај и да ли се и код нас примеђују негативне последице на младe, покушали смо да одгонетнемо са младом ТикТок звездом Лазаром Филиповићем, кога на овој мрежи прати преко пола милиона људи.

Када си званично ‘постао’ ТикТок инфлуенсер, и на који начин си стекао преко пола милиона пратиоца на овој друштвеној мрежи?

Сматрам да нисам ‘постао’ инфлуенсер, и често не волим себе тако да називам. Та реч са собом носи друштвену стигму па више волим да кажем да сам креатор садржаја којем људи верују. Поверење публике је оно што мери твој утицај (influence), а то сам осетио већ 2019. на самом почетку мог снимања за ову платформу. Када сам видео да производ који препоручујем нестане са полица за 24 часа – то је био први моменат реализације.

Којим темама се генерално бавиш на свом профилу и узимајући у обзир гледаност видеа и који садржај најбоље пролази код твојих пратилаца?

Ја се највише бавим темом лепоте и неге, споља и изнутра. Често причам о свом искуству на психотерапији, препричавам неке своје сеансе. Оно што се мени показало да најбоље пролази јесу препоруке производа. Такви видеи увек постану вирални.

Како би генерално описао своје пратиоце и којој старосној групи припадају?

Мислим да су моји пратиоци углавном тинејџери и млади људи у раздобљу од 12 до 20
година. Замишљам их као кул, либералне младе људе, напредних схватања и отвореног
ума. Такође, надам се да скидају шминку увече и користе заштиту од сунца сваки дан.

Како оцењујеш садржај која твоја генерација објављује на ТикТок-у и које су то
најчешће теме које углавном занимају младе у ТикТок заједници у Србији?

Мислим да у Србији има много добрих креатора на овој платформи. Постоји много лекара,
дерматолога, дизајнера ентеријера, талентованих шминкера и сви они сваким даном деле
своја знања са пратиоцима. Младе у Србији углавном занимају теме са којима могу да се
поистовете: ако причам о масној кожи, а они имају масну кожу, вероватно ће остати у
видеу. Јако је важно да се публика осећа повезана са садржајем, да резонује са оним о
чему говориш у видеу.

Да ли мислиш да постоји доста ТикТок садржаја који шири лош утицај на младе и
како оцењујеш брзину којом ТикТок санкционише штетне видее?

Мислим да ТикТок прати тај „глас” да је небезбедна апликација, али оно што људи не знају
јесте да ТикТок НАЈБРЖЕ санкционише неприкладан садржај и најбрже гаси профил. На
Инстаграму још увек можеш да будеш без одеће, а да ти слика не буде обрисана. ТикТок
је безбедна апликација.

Да ли примеђујеш неке од негативних последица који се најчешће помињу у извештајима агенција које су истраживале лош утицај ове мреже на младе кориснике, али и на тебе – вршњачко насиље, зависност од ТикТок мреже, мањак пажње због кратких видеа, незаинтересованост за озбиљне теме, као и анксиозност и депресија?

Тикток је дефинитивно променио ниво концентрације код људи. Причам из свог угла –
мене нека серија баш много мора да заинтересује да бих је одгледао до краја, а пажњу за
филмове од два сата готово и да немам. Такође, приметио сам да су људи анскиознији због
ТикТок-а, јер је то апликација на којој се млади најдуже ‘заглаве’ и остану сатима.
Изолација од спољашњег света свакако повећава и анксиозност.

Још 2021. године ‘New York Times’ је објавио чланак са познатим ТикТок инфлуенсерима који су истакли да их је притисак за стварањем све бољег садржаја и страх да ће већ сутра бити заборављени довео до ‘burnout’-а. Како се ти носиш са великим утицајем који имаш и да ли осећаш притисак од стране својих пратилаца?

Осећам ‘burnout’, мој терапеут каже да га ја ‘живим’. То је потпуна истина, чак и сада док
одговарам на ова питања осећам нервозу јер морам да снимим неколико видеа за
данашњи дан. Често се осећам као да ћу изгубити ‘важност’ јер је проблем са овим
послом што се твој успех – заиста у великој мери огледа у лајковима и прегледима. Ако
прегледи нису онакви какве ја очекујем, то је као да сте урадили пројекат на послу којим
ваш шеф није задовољан. Моји надређени су моји пратиоци, они на крају дана донесу суд
да ли им се нешто допада или не. Тешко је не постати њихов роб. И даље о томе учим.

Како ти се чини садржај које остале утицајне ТикТок колеге у Србији објављују на
ово мрежи?
Подржавам све своје колеге који не шире мржњу и које не користе платформу за
промоцију неетичких брендова и њихових услуга или производа. Има много талентованих
људи са којима сам имао прилику да сарађујем. ТикТок сцена у Србији је јака.

Како се носиш са негативним коментарима и у којој мери су они присутни на
садржајима које објављујеш?

Негативне коментаре игноришем или бришем. Не погађају ме, али се често изнервирам
када публика не схвати поенту видеа па хејтују из незнања. Доста смо причали о негативном утицају ТикТок-а на младе.

Које би то биле позитивне стране?

Позитивна страна ТикТока је дефинитивно то што овде можете да научите било шта у 45
секунди до једног минута. Нова техника шминкања или лекција из биологије могу да буду
видео један испод другог, а оба могу да буду занимљива и информативна. Мене је ТикТок
свачему научио.