Рециклажа лименки – брига за природу или маркетиншки трик?

Ауторка: Анета Војиновић

Трећи дан ЕГЗИТ фестивала под благим заласком сунца доноси ново узбуђење и динамику на Петроварадинску тврђаву. Док чекам своју другарицу поред Академије, мој поглед је застао на огроман контејнер преплављеном пластичним флашама и чашама, враћајући ме у стваран свет и његовим еколошким изазовима.

Поред тога, стајала је насмејана девојка у изразито зеленом стајлингу који је привлачио пажњу, пружајући картице посетиоцима који су доносили флаше. Пришлe смо да питамо о чему се ради. „Здраво! Јесте ли чуле за кампању ‘Be the recycling superstar’? Сакупљамо пластичне флаше и чаше за рециклирање. Ако донесеш седам ових амбалажа, добијаш Heineken Silver пиво!” рекла је уз
ентузијазам.

Партнерство између ЕXIT фестивала, Heineken-a и појединих еколошких организација већ трећу годину заредом резултирало је кампањом која би требала да подстакне посетиоце да се замисле пред судбином њихових пластичних чаша и флаша. Слоган овогодишње кампање ’Буди суперзвезда рециклаже’, као својеврсна мелодија се провлачила кроз сваки ћошак фестивала. Међутим, док
посматрам око себе питам се, да ли је заиста свако разумео ову ‘суперстар’ поруку о заштити околине?

Један од најупечатљивијих призора био је на Реге стејџу, где су промотерке са блиставим осмесима на лицима обавештавале посетиоце о могућностима рециклаже лименке. Подстицајна еколошка политика је била слична као и за лименке – донесеш лименку, добијеш ваучер за још једно пиво.

Међутим, око нас су се полако гомилале исте те лименке, нечујно сведочећи о неодговорности појединаца усред еуфоричне атмосфере, приносећи пластику и алуминијум као жртву савремене комоције. Пажњу ми је, такође, привукла група младих људи који су правили ‘кулу’ од пластичних чаша.

Одлучили смо да се задржимо поред Реге стејџа и ту смо упознали групу посетилаца који су се забављали. Док су разговарали, један од њих је приметио пластичну флашу поред њих. „Хеј, па то је за рециклирање!“ рекао је са смешком, а остали су oдмах праснули у смех.

„Сасвим је невероватно колико се људи забораве кад партијају и тотално немаре за околини, чак мисле да је то кул“, приметила је моја другарица са неверицом у очима. Једна од новина овогодишње еколошке кампање била је увођење дигиталног система праћења рециклаже. Свака враћена лименка бележена је дигиталним скенерима, а посетиоци су добијали ваучере као својеврсне ‘рециклажне валуте’. Овај модеран уплив није само допринео еколошкој акцији, већ је додатно хипнотисао и изазвао узбуђење код заинтересованих посетилаца.

Како је ноћ одмицала атмосфера се све више усијавала, а слике рециклираних флаша и чаша постале су све ређе. Уместо тога, свеприсутни пластични отпад постајао је све видљивији. Било је тешко не запитати се, да ли је ова кампања заиста променила свест посетилаца или су се само привремено придружили струји еколошке свести, да би се убрзо вратили свом необазирању на околину.

Док смо са пријатељима разговарале о свему што смо доживеле током фестивала,
један од њих је изнео занимљиву дилему: „Да ли су сви ти ваучери за бесплатно пиво заиста подстакли људе да рециклирају или су само јефтин макетиншки трик да се привуче пажња и
да се испромовише ново пиво?“ запитао се док је посматрао светлуцање хиљада лименки по прашњавом сцени.

Та дилема је остала да лебди у ваздуху, остављајући нас да се питамо да ли је ово заиста ново доба еколошке свести или само још један атрактиван детаљ у свету спектакуларних догађаја. Истина је вероватно негде између. Без обзира на сумње, остаје чињеница да сваки корак ка очувању животне средине има свој значај.