Дневна доза Инстаграма

У почетку је био замишљен као сервис за обарду фотографија, а данас је најпопуларнија друштвена мрежа за дељење слика и приватности са преко 500 милиона активних корисника дневно. Инстаграм углавном користе малди људи – чак 90 посто корисника млађе је од 35 година.

Чак и да не пратрите Инстаграм сигурно сте приметили да људи у последње време сликају све што раде. Приметили сте сигурно девојке које позирају на сред улице док за њима трчи човек са фотоапаратом, а оне покушавају да изгледају што спонтаније. То су fashion блогерке. Рецимо да блогерке заиста и највише уживају у овој друштвеној мрежи, рекламирајући како себе тако и брендове. Једна млада инфлуенсерка из Београда, која на Инстаграму рекламира производе за нокте и сопствени путер за заноктице, Данијела Војиновић, сматра да је Инстаграм користан: „Доста младих гледа овакве профиле јер је много лакше да неко производ проба уместо тебе и каже своја искуства, како би знао у шта да инвестираш новац. Драго ми је када некоме на тај начин помогнем и када дајем конструктивне савете. Увек одговорим на поруке или коментаре”. Такође, још једна позитивна прича о Катарини Ивакић, студенткињи мастер студија на Факултету драмских уметности, која је преко Инстаграма покренула прави мали покрет о гојазим девојкама. Пожалила се како често не може да нађе одговарајућу гардеробу за своју грађу и о томе како су плус сизе модели генерално занемарени на овој друштвеној мрежи, јавиле су јој се девојке и жене са сличним проблемом. Она сада води Инстаграм страницу „Катализа” где креира и сама шије хаљине за гојазне лепотице. Каже да је својим саветима и личним примером на приватном профилу подстакла многе жене да науче да воле своје тело, своје мане, али и да се здравије харне и вежбају. Изгледа да модне куће схватају овај проблем, па на неким страницама могу да се пронађу слике које нису фотошопиране и заиста приказују крупније девојке онакве какве јесу. Инстаграм је настао као идеја за дељење момената у тренутцима када се они заиста и дешавају, али је временом прерастао у уносан посао. Дакле, помоћу Инстаграма може да се заради, али шта још нуди ова мрежа?

Шта је то уопште Инстаграм?

Настао 2010.године, Инстаграм је лансиран као бесплатна апликација за постављање и дељење фотографија коју су могли да користе само власници ајфона. Када је 2012. постао доступан и онима који поседују андроид уређаје број корисника је нагло скочио. Од 2013. могуће је објављивати и видео снимке у трајању од јендог минута, као и „приче“ то јест фотографије и видео записе који причају неку причу и ажурирају се једном у 24 сата. Проценивши да је ова врста визуелне атракције веома уносна, Фејсбук је у априлу 2015. купио Инстаграм за око милијарду долара. Инстаграм је постао планетарно популаран. Његова једноставност је у томе што омогућава да након што усликате фотографију телефоном обрадите је уз помоћ понуђених филтера и других алата, а онда такву слику поделите са „повезаним” мрежама као што су Фејсбук, Твитер, Тамблер, Фликер и друге. Инстаграм тиме пружа инстант задовољство кориснику да на забаван и брз начин подели детаље из свог живота са пријатељима и познаницима. По мишљењу стручњака овде приватност не занчи ништа и да се цивилизација много променила у псоледњих 15 година. Ова друштвена мрежа, заснована на визуелном утиску, најједноставнија је и најпривлачнија корисницима широм света, јер захтева најмање ангажовања око примања и дељења садржаја. У једном истраживању спроведеном у САД-у међу младима испоставило се да је Американцима Инстаграм важнији од Фејсбука и других мрежа те да највише времена и труда посвећују уређивању профила на овој визуелној мрежи. Број корисника Инстаграма стално расте, а процењује се да се приближава циљу да постане сервис са више од милијарду корисника.

Мрежа која спаја забаву и бизнис

По мишљењу стручњака за маркетинг Петра Васића, Инстаграм је најбрже растућа мрежа у свету. Он је закључио да је Инстаграм будућност јер је бесплатан, а уз добру стратегију и квалитетну фотографију од Инстаграма врло лако може да се живи. Трендови спонтаности, одавно су прошли, а стандарди фотографија вртоглаво порасли. Све чешће се појављују профили конципирани као магазини, фотографије су сликане пажљиво, професионалним камерама. Брендови и маркетинг агенције су свесни да је ово платформа која пружа идеалну комуникацију између производа и огромног броја корисника, па могућности за различите промоције постају многоструке и незаобилазне. Млади људи више не гледају телевизију, они бирају садржаје, а непосредност друштвених мрежа која делује далеко веродостојније од гломазног модела телевизијске продукције много им је ближа и више јој верују. Наиме, зарада преко ове друштвене мреже функционише сразмерно броју пратилаца односно људи који прате и посећују садржај неког профила, који данас све више личе на странице са пажљиво осмишљеним садржајем. Постоје и разни курсеви за то како да ажурирате фотографије и видео записе на свом профилу како бисте повећали прегледе и посећеност. На крају, није важан само филтер и боја слике, већ и текст који стоји испод и чувени хеш тагови који олакшавају проналажење садржаја. Више оглашивача је сада спремно да улаже и да се рекламира на Инстаграму, а њихова база је прешла бројку од два милиона.

Деца и чари Инстаграма

Самим тим, комуникација се све више сели на Интернет, па зато је веома важно бити свестан значаја који ове мреже имају у животу нараштаја који кроје нову слику света. На основу рада са децом, Сања Субашић, психолог Центра за социјанлни рад Стара Пазова, закључила је да Инстаграм има најштетнији утицај на млађу популацију, поготово на тинејџере и адолесценте женског пола. Највише због тога што пореде себе са нереалним представама и улепшаним филтрираним верзијама стварности. Ова апликација код девојчица и младих девојака ствара осећај да њихово тело није довољно добро, да нису довољно лепе, да нису вредне. Такође, показују и невероватну жељу да се поистовете са искривљеним верзијама Инстаграм икона попут Кајли Џенер која се сматра краљицом Инстаграма по броју пратилаца и лајковима. Управо због овога често долази до нестабилних психичких стања које доводе до разних врста депресија и анксиозности, те неретко и до агресивнијег и непримереног понашања. Јако важну улогу овде игра породица, односно родитељи, који треба да објасне деци на који начин се правилно користе друштвене мреже. Није редак случај да управо родитељи прводе доста времена сликајући се и делећи садржај са јавности, па су деца само пресликана верзија њих самих.

Педагог старопазовачке гимназије, Снежана Инђић, каже да се у досадашњем раду сусретала са децом која су претпела неку врсту психичког насиља, управо због коришћења друштвене мреже која се „храни очима“. Уколико су деца објављивала фотографије које нису довољно филтриране и сређене, на којима су биле видљиве бубуљице или који килограм више, деца су била подвргнута руглу и подсмеху. Дакле, ко год се не уклапа у стандарде није „довољно добар“ за ову мрежу. Према њеним речима, више од 85 посто деце са којима је радила посећује ову апликацију преко телефона, од којих се ретко кад одвајају, што доводи до одређених премећаја у понашању као што су смањена жеља за живим контактом са вршњацима, лоша комуникација, сиромашан речник, манајк пажње и физичке активности.

Сваког дана 500 грама Инстаграма

Ellectra digital, маркетинг агенција из Београда урадила је занимљиво истраживање о популарности Инстаграма у Србији. У трећем кварталу 2015. број отворених налога на Инстаграму у нашој земљи износио је око 360.000, док је та цифра данас практично утростручена и износи 1.200.000. Већину корисника чине жене (чак 650.000) док је мушкараца на овој мрежи за 90.000 мање – 560.000. Посматрано са становишта старосних категорија закључујемо да 70 посто корисника ове друштвене мреже има између 18 и 34 године. Такође, у истој старосној категорији, девојке су нешто заступљеније у односу на припаднике јачег пола. Када говоримо о геолокацији, Инстаграм је тренутно најпопуларнији међу Београђанима јер 40 посто корисника ове друштвене мреже у Србији живи управо у Београду. Новосађана има укупно 95.000 а одмах иза њих налазе се Нишлије којих на овој мрежи има укупно 65.000. Само око 200.000 Инстаграм корисника у Србији приступа својој апликацији преко иОС уређаја, док је велика већина ипак љубитељ Андроид платформе.

Изађите из виртуелне зоне

Ако занемарите све оне текстове на тему „трикови за инстант славу на Инстаграму“ и почнете да пратите праве профиле можете и уживати у овој мрежи, без узнемирености око тога колико имате лајкова или прегледа. Бројни профили служе за мотивацију, активацију, подстичу креативност и терају на размишљање својим сликама или описима, неки чак имају и одличне идеје за уређење дома или по који укусан рецепт. Потребно је само да добро селектујете садржај који пратите и да га правилно користите. Увек имајте у виду да постоји свет и изван виртуелне платформе, а понекад покушајте да заиста пијете кафу са пријатељем уместо што журите да то што пре поделите са својим пратиоцима.