Чекајући ласту

Neredovni polasci Lastinih prigradskih autobusa
ČEKAJUĆI LASTU
Lastini autobusi na liniji Opovo-Beograd-Opovo redovno kasni sa polascima po redu vožnje a nekada čak i preskoči neki polazak
                                                                                                    Opovo, 25.maj

,,Često moji prijatelji takođe đaci kao i ja, ili moja mama koja putuje na posao kasnimo jer se nikada ne zna kada će autobus krenuti na vreme. Nekada može da zakasni sa polaskom samo pet do deset minuta, nekada čak više od pola sta, a nekada i ne krene uopšte, nego moramo da čekamo sledeći“, rekla je učenica srednje škole Milica Jovanov koja svaki dan mora da iskoristi Lastin prevoz kako bi iz Opova stigla do Beograda i škole koju pohađa.

Ko je nadležan za tačno kretanje autobusa sa polazišta?

Radnici na AS ,,Opovo“ nemaju nadležnost da odgovaraju na želbe putnika. U njihovoj nadležnosti je samo da se javljaju za pozive u vezi sa kretanjem autobusa, izdavanje mesečnih markica i prodavanje karata. Radnica na šalteru Jovanka Josić izjavila je:,,Ja stvarno ne znam zbog čega autobusi kasne, verovatno je razlog za gužva na putevima, a nadležni su radnici na Lastinoj stanici u Beogradu. Iako skoro ni jedan polazak ne krene na vreme po redu vožnje niko od nadležnih godinama se ne trudi da uvidi u čemu je greška.“
Opštini Opovo pripadaju i okolna sela u čijem su sastavu Sakule, Baranda i Sefkerin, čak Lastin autobus u nekim polascima ima trasu i do Farkadždina i Idvora iako ne pripadaju Opštini Opovo. Meštani Farkadždina i Idvora nemaju drugog prevoza do Beograda sem 3 polaska dnevno, pošto su pre godinu i šest meseci ukinuti više od 5 polazaka iz Beograda do Farkadždina i Idvora i u suprotnom smeru.

Kako putnici da znaju kad da krenu iz svog mesta da bi stigli na vreme, ako konstantno busevi kasne po redu vožnje?

Dispečeri koji rade na autobuskoj stanici koji su nadležni za tačno kretanje autobusa su izjavili kako nemaju direktno veze sa polaskom autobusa jer kako jedan od njih, Kosta Bravić, izjavljuje: ,,Ja sam tu da nadgledam kada će autobus izaći iz garaže, i oni uvek, sem ako nije neki kvar u pitanju, krenu na vreme. Mada postoji drugi problem koji nije u mojoj nadležnosti, a to je šta vozači rade kada izađu iz garaže, da li oni piju kafe ili razglabaju sa ostalim kolegama nije moj problem.”
Jedan od vozača lastinog autobusa Dejan Petrović odgovara na pritužbe izjavom: ,,Ja uvek krenem na vreme, putnici mogu da potvrde da kada ja vozim uvek se i kreće i stiže u napisano vreme,ali takođe i znam da ima mnogo mojih kolega koji ne rade isto kao ja. Kada ih ja pitam zašto ne kreću na vreme obično su izgovori kako nisu mogli zbog fizioloških potreba, da nije problem u njima jer su busevi mnogo loši pa se sporo kreću i ima tu još mnogo drugih izgovora.”
Ako pratimo sve polaske u jednom random danu zaključuje se da čak i do četiri polaska iz oba smera ne krenu na vreme. Putnici da ne bi rizikovali i zbog toga kasnili na posao, u školu ili druge zakazane aktivnosti jednostavno kreću polaskom ranije od onog koji bi njima odgovarao.
,,Bez obzira što meni časovi počinju u 8h kada sam prva smena i što bi inače trebalo da krenem autobusom u 6:30h jer mi do škole od Opova ne treba više od sat vremena u normalnim uslovima ja u većini slučajeva krećem lastom u 6:05 jer se nikad ne zna da li će ona posle kasniti ili uopšte neće doći,” kaže Milica Jovanov. Ona se takođe žali kako joj to predstavlja problem jer mora rano da ustane za razliku od mnogih svojih vršnjaka koji nisu iz Opova i nemaju ovaj problem.

Kome stižu žalbe putnika na neredovne polaske autobusa?

Po pravilima koje nigde nisu zapisane ali kako nadređeni kažu žalbe putnika bi trebalo da razmatraju šefovi saobrćaja. Kada neko pozove autobusku stanicu ili dođe do šaltera na autobuskoj stanici i želi da se informiše kome može uputiti određenu žalbu radnici ga upućuju na šefa saobraćaja bez obzira na to što se šefovi veoma često ne odazivaju na pozive kada se poziv prosledi. Ako putnik ima sreće pa uspe lično da dođe do šefa saobraćaju žalbe može ostaviti na stolu kod njega uz napomenu da će u narednih par dana biti razmatrane. Iz dosadašnjih iskustava putnika ni jedna žalba nije uvažena. Jedna od mnogih putnica Lastom a istovremeno i žena koja redovno putuje na posao, Sanja Bošković kaže:,,Mnogo puta sam imala problem da kasnim na posao pa sam morala da idem do Lastine autobuske stanice kako bih uzela napismeno opravdanje zbog čega je lasta kasnila kako bih mogla šefu da dam na uvid taj papir da sutra ne bih dobila otkaz. To bi bilo u redu da se dešava jednom u par meseci, ali ovo svake druge nedelje je stvarno previše zbog toga što ja radim na drugom kraju grada u odnosu na lokaciju Lastine autobuske stanice, i onda mi je to čisto gubljenje vremena kada moram čak do tamo da idem. Ni jedna moja žalba nije uvažena, čak mislim da je niko nije ni uzeo u razmatranje.”

Šta na sve ovo imaju da kažu radnici u Opštini Opovo nadležni za polaske autobusa

Jelena Petrović kao glavna i odovorna za izdavanje opštinskih popusta za mesečne markice kao i nadređena za red vožnje laste izjavljuje:,,Ja možda jesam na ovoj poziciji ali ja ne mogu da odgovaram na žalbe putnika, jednostavno nije u mojoj nadležnosti.” To je bio njen celokupan odgovor na ovaj problem, više komentara ni rešenja problema nije imala.

Iz priloženog se može zaključiti da ljudi koji bi trebalo da imaju odgovore na pitanja bitna za društveni značaj konstantno upućuju na neku drugu osobu koja je po njhovim rečima ,,nadležna za određenu oblast”. Problem kašnjenja i dalje nije rešen, putnici i dalje moraju da kreću polaskom ranije a isto tako i satima čekaju polaske za povratak iz Beograda jer se još uvek nije pojavilo rešenje za njihove problem.

                                                                                                                              Miljana Vranić, 247/16