Рим – чудесни музеј на отвореном

Како говорити о граду у вези с којим постоји мисао да сви путеви воде до њега? Рим је град у који су долазили многи велики европски и светски писци, и неки од најзначајнијих српских писаца и дипломата – попут Милана Ракића, Јована Дучића, Иве Андрића, Растка Петровића и Милоша Црњанског, који је своју опчињеност овим градом и италијанском културом преточио у свој роман Код Хиперборејаца, Књигу о Микеланђелу и у своје путописе. Поред великана писане речи и филмски режисери су дали свој допринос покушају да се обухвати чудесна престоница Италије, а међу њима се посебно истичу Федерико Фелини са својим Слатким животом и Сорентино са својом Великом лепотом. Обилазак овога града не може бити исти особи која је одгледала ове филмове или је прочитала нека од дела у којима се он помиње стога што искуство које стичемо у уметности битно одређује способност уживљавања у пределе и здања велике и вечне лепоте. Тако величанственост Фонтани ди Треви дарује горостасна скулптура Нептуна у Бернинијевом барокном стилу, али и лепота Аните Екберг у познатој сцени Фелинијевог филма, што не могу умањити ни многобројни туристи који су посетили Фонтану ди Треви не би ли се фотографисали и не би ли бацили новчић у њу, верујући да ће се због тога једнога дана вратити у престоницу Италије.

Мноштво туриста симболише два лица Рима – града препуног историјских и културних слојева, због чега се он чини као непрегледни палимпсест, док с друге стране постоји његово наличје препуно кича, сувенира и посетилаца којима је важније да оставе дигитални траг на друштвеним мрежама о своме путовању, од естетског ужитка у њему кроз јединствене доживљаје. Културну страну овога града чини мноштво споменика и историјских грађевина: од Виле Борхезе у којој се налазе Зоолошки врт, музеј у коме је могуће видети Каравађове слике, па све до велелепне скулптуре Гетеа с мотивима из његових највећих дела, затим скулптура Оскара Вајлда, Пушкина, Гогоља, Фирдусија, па чак и нашег Његоша. Одливци дате Његошеве скулптуре налазе се и у Београду и Подгорици. У Вили Борхезе централно место заузима храм посвећен Асклепију, богу медицине, саграђен у центру језерцета на коме можете веслати у малим чамцима.

Прелепе фонтане налазе се на многим важним трговима, али и египатски и староримски обелисци, попут оних на тргу Piazzа del Popolo, на коме се налази и Музеј Леонарда да Винчија у коме је могуће видети репродукције неких од његових највећих слика и патенте које је осмислио из области наутике, физике, аеродинамике итд. У Музеју савремене уметности можете уживати у тематском, а не временском споју изложака. Мото изложбе узет је из Шекспировог Хамлета у коме се време не приказује као линеарно, због чега је било могуће видети у истој просторији античке скулптуре и нека дела Ђорђа ди Кирика, Монеа и др.

Посебну чар у Риму представљају чаробне улице увече препуне старих зграда у земљаним бојама и чињеница да у њима постоје многа скривена места: продавнице рукотворина, ресторани, уметничке галерије, антикварнице. Могуће је уживати у чарима Вечног града и уколико се само шетате насумице јер можете ући у мноштво католичких цркава од којих је свака посебна. Поред зграде суда крај реке Тибар, чији се архитекта по легенди убио када је она почела да тоне, можете видети и цркву саграђену у готичком стилу. Крај реке Тибар поред моста Виктора Емануела II налази се и тврђава Saint Angelo која је некада била маузолеј цара Хадријана, али је у каснијем периоду претворена у тврђаву. Њену унутрашњост чини спој различитих стилова и зидови осликани многобројним сликама које су настајале у периоду дугом неколико векова. С њеног врха  види се панорама с погледом на Базилику светог Петра у Ватикану и на реку Тибар. Важно је поменути и Колосеум. Рушевине овога здања доносе јединствени утисак и посматрача враћају у античко доба, док Пантеон одушевљава архитектонским умећем градитеља који су саградили куполу која је дуго времена била највећа на свету. Пантеон је такође саграђен у доба цара Хадријана, а крај улаза, с леве стране, у њему је сахрањен велики ренесансни сликар Рафаел.

Обилазак Ватикана представља посебан доживљај. У њему долази до изражаја река туриста која се сваке године слива у овај град, због чега је и обилазак овог великог музеја био спор, али вредан уложеног труда и времена. У њему су изложене скулптуре из целога света: из античког периода, од грчких трагичара, ликова из грчке и римске митологије, прекo легендарног Лаоокона; четири сoбе које је осликао Рафаел, па све до чудесне Сикстинске капеле чији се зидови не смеју фотографисати, како би Микеланђелове слике што дуже биле очуване.

Рим је град у коме се сваки посетилац може осетити узвишено као што је узвишена лепота која нас чека на скоро сваком кораку у њему. Он показује колико је само човеково постојање драгоцено кроз способност да се доживи нешто што је непојмљиво и шта нас превазилази. Можда стога ниједна реч нити фотографија нису довољне да дочарају приближан утисак, већ се то може постићи само путем духа. Али, како је то рекао Плотин, лепоту може доживети само онај ко има леп дух.