Лажни попусти- лажне наде

Три су магичне речи које великом брзином могу привући пажњу купца- снижење, распродаја и попуст. Заведени процентима исписаним на шареним излозима, купци се убрзо нађу у радњи. Онда схвате да на полицама нема робе за њихов новчаник. Из радњи излазе разочарани.  Ипак, сезонска снижења су за многе грађане нова прилика да купе гардеробу. Ово често злоупотребљавају продавци , те како би привукли купца истичу снижења која у њиховим радњама не постоје. У Министарству трговине подсећају купце да их штите чак три Закона. Саветују да не оклевају већ да пријаве несавесног трговца. „Оно што видимо да су попусти 60-70 посто је апсолутно незаконита прича. Законито је следеће- мора да буде истакнуто и то сва три Закона регулишу, стара цена-нова цена и чак по Закону о оглашавању и период до ког та нова цена важи, односно да је попуст, распродаја или томе слично. Само да се стави попуст је назаконито, другачије речено преварна радња“, подесећа Драгован Милићевић, државни секретар у Министарству трговине. За плитак џеп грађана и цена са попустом је превисока, па се често запитају када ће специјални попусти за њих заиста постати специјални. Иако је Тржишна инспекција појачала контроле на терену, борба против несавесних трговаца је неизвесна. Велики трговински ланци, кажу, поштују правила. Проблеми настају са „малим“ продавцима. У првих осам месеци, од 105 радњи колико је посетила тржишна инспекција у престоници, судији за прекршаје поднете су 23 пријаве. Казне су од четрдесет до сто хиљада динара. Понекад само опомена. „Ти прекршаји које ми поднесемо судијама се углавном односе на почетак и крај снижења или неке техничке недостатке, а мање на неку свесну намеру продавца да би злоупотребио то снижење“, каже Раденко Ћетковић, начелник Тржишне инспекције. Малом купцу у борби против великог трговца могу најпре помоћи Организације за заштиту потрошача. Чак четрдесет оваквих Организација могу помоћи превареном купцу. „Када кажемо нека разумна, коректна, фер цена онда трговац под том ценом рачуна своје трошкове и свој профит. Тај профит је често на нивоу на ком је то и у неким другим земљама. Трошкови- због високих трошкова капитала, због некигх других ствари су повећани и ми имамо веће цене него што су напољу“, објашњава Слободан Еремић из Националне организације потрошача Србије. Како би остали и опстали на тржишту, трговци се на све могуће начине боре за сваког купца: бонусима, картицама, бесплатном робом, одложеним плаћањем… Само не треба да забораве да када једном преваре купца, изгубе га заувек.