Javna debata o niškom aerodromu – nemoguća misija

Gradski zvaničnici, kao i zvaničnici SNS-a uporni su u izbegavanju poziva Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ da učestvuju u televizijskoj debati o vlasničkom statusu i budućnosti aerodroma. Inicijativa je još 14. maja uputila poziv za javnu debatu gradonačelniku Niša Darku Bulatoviću, šefu odborničke grupe SNS-a u Skupštini grada Niša Zoranu Perišiću, predsedniku Skupštine Radetu Rajkoviću i povereniku SNS-a za Niš Zvezdanu Milovanoviću. Poziv je upućen i niškim televizijama od kojih su neke prihvatile da u svoj program uvrste debatu „sa jasnim pravilima i pod fer uslovima“, međutim odgovori niških čelnika ne stižu već duže od dve nedelje.

Sa 11 evropskih destinacija, 22 leta nedeljno, dva inostrana loukost prevoznika i jednim nacionalnim, niški aerodrom dostigao je rast od 300 odsto za poslednje tri godine. Nišlije, ali i sve brojniji turisti su do sada imali priliku da putuju po cenama koje su među najnižim u regionu, što ilustruju povratne karte do Malmea za 40 eura ili do Beča za 20. Uz ovaj podatak ne čudi činjenica da strani putnici sve češće biraju da lete sa aerodroma Konstantin Veliki.

Kada je aerodrom konačno stao na noge i ne zahteva više novčanu pomoć republičkih vlasti, centralna vlast zahteva da Nišlije poklone svoj aerodrom republici. Komentari predsednika Vučića uveravaju Nišlije da je aerodrom bez novčane podrške republike neodrživ, da će nakon preuzimanja republika uložiti 20 miliona evra u aerodrom, kao i da Nišlije više ne traže novčanu pomoć iz prestonice ukoliko ne žele da predaju aerodrom. Postavlja se pitanje zašto bi novčana pomoć republike bila faktor odluke za predaju nečega što je konačno postalo samoodrživo, postaje sve isplativije i raste više no zadovoljavajućom brzinom.

U javnoj debati na TV programu Južnih vesti o poklanjanju aerodroma, umesto gradonačelnika Niša Darka Bulatovića, koji je nekoliko puta odbio poziv za gostovanje, našla se prazna stolica. Jedan od gostiju debate, Mladen Jovanović iz Nacionalne koalicije za decentralizaciju naglasio je da postoje dokumenti koji upravo pokazuju da je aerodrom održiv i da bi u uslovima dosadašnjeg rasta mogao da predstavlja značajan izvor budućih prihoda za grad Niš. Nekadašnji zamenik gradonačelnika Niša u vreme podizanja niške vazdušne luke Nebojša Rančić je saglasan nema sumnje u to da je aerodrom održiv, te da je sigurno da se “nekome mnogo žuri” i da je najveće pitanje na koje građanima treba odgovoriti zašto je to tako, međutim gradske vlasti nisu preterano zainteresovane da daju konkretan odgovor na ovu temu.

Same izjave gradske i republičke vlasti u poslednja dva meseca se ne slažu sa izjavama iz ranijeg perioda gde su naglašavali stabilnost aerodroma, porast broja putnika i investicije koje je država davala iako je on u vlasništvu grada, gde se ni u jednoj jedinoj reči poklanjanje Konstantina Velikog nije pominjalo. 

Najverovatniji razlog zbog koga republika želi da preuzme aerodrom je koncesioni ugovor republike sa francuskom kompanijom Vansi erport koja je dobila pravo na korišćenje i prihode aerodroma Nikola Tesla u Beogradu. Naime, uprkos kontradiktornim izjavama ministrake građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović i predsednika Aleksandra Vučića, predsednik je nedavno potvrdio da koncesioni ugovor predviđa ograničenje broja novih putnika na niškom aerodromu u korist koncesionara beogradskog aerodroma.

 Ograničenje podrazumeva da ni jedan drugi aerodrom u radijusu od 230 kilometara ne sme da ima više od milion putnika sve dok aerodrom Nikola Tesla ne dostigne cifru od 12 miliona putnika. Ovime je republika pružila ne samo pravo na korišćenje i ubiranje prihoda francuskoj kompaniji Vansi, već joj je pružila i monopol u sektoru avio prevoza u Srbiji i time ugrozila poziciju aerodroma u Nišu koji poslednjih godina beleži konstantni rast.

Nekadašnji direktor Jat Ervejza Predrag Vujović  naglasio je da aerodrom u Nišu i dalje raste i da će se do jedne tačke razvijati skoro prirodnim tokom ukoliko mu onaj ko upravlja aerodromom, bili to grad ili republika ne bude smetao, što implicira da će Konstantin Veliki nastaviti svoj rast i u rukama centralne vlasti. Ipak, ovo se kosi sa nastojanjima centra da preuzme i ograniči napredovanje niškog aerodroma kako bi ispoštovao ugovor sa francuskim koncesionarom.

Još jedan argument koji opravdava inicijativu građana Niša da sačuvaju aerodrom u svom vlasništvu je to što nigde u svetu ne postoji uspešan regionalni aerodrom koji je isključivo vlasništvo centralnih vlasti. Razlog je veoma jednostavan: republika nema kapaciteta da prati dešavanja u lokalnim zajednicama da bi mogla da donosi rešenja koja su zdrava za ekonomiju lokala.

Učesnici protesta, takođe, izražavaju sumnju da je glavni razlog za preuzimanje Konstantina Velikog od strane republike upravo ugovor sa francuskim koncesionarom, međutim gradonačelnik, kao ni ostali predstavnici SNS-a iz Niša nisu spremni da daju konkretne odgovore na pitanja građana.

Konačnu odluku o vlasničkom statusu niškog aerodroma doneće odbornici skupštine grada Niša, a zasedanje o ovom pitanju je i dalje odloženo pod izgovorom gradskih predstavnika SNS-a da se u Skupštini popravlja klima, čemu će, uskoro, već dva meseca.