Интернет експанзија

Ширење интернет новинарства узело је маха у протеклих неколико година и тако полако угрозило штампу. Стручњаци најављују крај штампаних издања у Америци у наредних 5 година, док се код нас предвиђа дужи опстанак штампе, чак и до 2040. године. Вељко Поповић, новинар и уредник портала „Мондо“, каже да су превасходно млађе генерације те које вести траже углавном путем интернета и да ће то утицати на даљи развој интернет новинарства.


Зашто је он-лајн новинарство толико напредовало у протеклих неколико година?

Понајпре због развоја интернета. Према последњем релевантном истраживању, 56% одраслих становника Србије користи интернет (око 3,6 милиона).

У корак с описмењавањем становништва на том пољу, као логична последица следи и раст утицаја он-лајн медија, јер медијске куће, пратећи трендове препознају потенцијал за развој и више пажње посвећују свом наступу на интернету.

 

Да ли постоји могућност да он-лајн потпуно замени штампана издања?

Незахвално је давати процене. У време почетака појављивања интернет медија могле су се чути најаве према којима би већ требало да живимо у друштву у коме више нема ни штампаних издања, ни радија, ни телевизије, па видимо да то није случај, чак ни у најразвијенијим друштвима.

Међутим, чињеница је да су штампана издања ту где јесу. За разлику од електронских медија, чији лимити развоја практично не постоје, штампани медији су тренутком убацивања боје на своје странице дошли до свог врхунца и више немају где.

Када ће доћи тренутак да они у потпуности изгубе смисао постојања, вероватно ће зависити од глобалних економских кретања, брзине описмењавања становништва и њихове куповне моћи.

Када би се то могло десити у нашој земљи?

Такође зависи од даљих економских кретања и развоја друштва уопште. Иако су вести на интернету по правилу (још увек) бесплатне, сам приступ интернету није. Због тога, штампана издања новина и даље (поред телевизије) имају кључну улугу у информисању становништва.

Неке новине код нас, иако имају веома јаке веб сајтове, и даље се финансијски у огромном проценту ослањају на зараду од продаје штампаних издања и донекле огласног простора у штампаним издањима. Интернет је још увек далеко иза тога.

Но, свеукупно говорећи – мислим да је одумирање принт издања дневних новина незадржив природни процес напретка, који је у овом случају само усмерен развојем технологије. Млађим генерацијама принт све мање значи, те мислим да оне неће стићи ни да развију навику куповине информација на киоску. Уколико новине пронађу добра решења наплате свог рада и преко интернета, штампана издања почеће, по сили природе, да губе свој значај паралелно са опадањем броја припадника старих генерација које су навикнуте на њих.

Нестаће онога тренутка кад постану финансијски баласт својим издавачима.

newspapers-vs-internetШта то штампана издања имају да понуде, а он-лајн издања не?

Ниска цена и широка приступачност. Старије генерације не прихватају лако нове технологије и остаће вероватно до краја живота верне старим платформама за пренос информација.

Интернет, с друге стране, код нас је још увек у развоју и није доступан свима, а опрема неопходна да се он користи захтева и новац и знање које сви не могу имати. Све те чињенице продужавају живот штампе, али, као што рекох у претходном одговору, одумирање принта је природан процес који се, уколико човечанство настави да напредује, не може зауставити.